Tuesday, February 22, 2011 0 comments

...::::disebalik kesakitan:::.......


Dari Abu Said Al-Khudri dan dari Abu Hurairah radhiallahu anhuma dari Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam beliau bersabda:
مَا يُصِيبُ الْمُسْلِمَ مِنْ نَصَبٍ وَلَا وَصَبٍ وَلَا هَمٍّ وَلَا حُزْنٍ وَلَا أَذًى وَلَا غَمٍّ حَتَّى الشَّوْكَةِ يُشَاكُهَا إِلَّا كَفَّرَ اللَّهُ بِهَا مِنْ خَطَايَاهُ
Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu kelelahan, atau penyakit, atau kekhuatiran, atau kesedihan, atau gangguan, bahkan duri yang melukainya melainkan Allah akan menghapus kesalahan-kesalahannya (Dosa) kerananya.” (HR. Al-Bukhari no. 5642 dan Muslim no. 2573)



Saturday, February 19, 2011 0 comments

.....wanita VS lelaki.....


Problem Statement: Complicated-kah WANITA berbanding LELAKI?

Objective: To find out whether it is TRUE or NOT...

------>>>  Let's see if women are compliceted <<<-------Refer to the list

WOMEN
  1. Compact powder
  2. Eye liner
  3. Lip balm
  4. Lipstick
  5. Maskara
  6. Blusher
  7. Foundation
  8. Face Cream
  9. Perfume
  10. Deodorant


MEN
  1. Gel (hair)
  2. Perfume
  3. Deodorant


Conclusion: Women are Complicated & Men are Simple
------------------------------------------------------------------------------------

"BUT...women are so LUCKY because...."

  1. Wanita didoakan setiap saat oleh segala makhluk, malaikat, dan seluruh makhluk Allah di muka bumi ini, dan matinya jika saat melahirkan adalah syahid.
  2. Seorang wanita akan dipertanggung jawab  oleh 4 orang lelaki ini iaitu suaminya, ayahnya, anak lelakinya dan saudara lelakinya.
  3. Seorang wanita boleh memasuki pintu syurga melalui pintu manapun yang disukainya cukup dengan 4 syarat saja  iaitu Solat 5 waktu, puasa di bulan Ramadhan, taat pada suaminya dan menjaga kehormatannya.
  4. Wanita jika taat pada suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya kepada ALLAH, ia akan turut menerima pahala seperti pahala orang pergi berperang fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata.

" Men are NOT as SIMPLE as they think so because...."

  1. Lelaki  wajib taat kepada ibunya 3 kali lebih utama dari bapanya. Bukankah ibu adalah seorangwanita?
  2. Lelaki menerima pusaka atau warisan perlu menggunakan hartanya untuk isteri (wanita) dan anak-anaknya.
  3. Seorang lelaki akan mempertanggungjawabkan 4 wanita ini iaitu Isterinya, ibunya, anak perempuannya, dan saudara perempuannya di AKHIRAT kelak
  4. Seorang lelaki perlu pergi berjihad fisabilillah untuk mendapat pahala jihad

So, let think for a while....wasn't it just FAIR and EQUITABLE between Women and Men although there are differences..?????

Quote:
" Become a complicated is not a BURDEN
Become a simple is not an EASY"

Formula:
Women + Simple = Unique
Men + Complicated = Metrosexual 
---------------------------------------------------------------------------------
::Just Kidding....please don't take all of this as a serious....Thank You...<3::


Copyright, 2011 by Cheq Zaa




Thanks to Cheq Daa & Santan Online for some information....hehee...♥
author: CHEQ DANDELION......TQ 4share
0 comments

...SyAFaaT...

Petikan dibawah adalah kongsian dari salah seorang rakan saya....jd saya akan kongsi dengan anda pula...Selamat Membaca

Seorang sahabat Nabi s.a.w. yang bernama Auf bin Malik bercerita, suatu hari Nabi s.a.w. bersabda kepada kami, “Tahukah engkau apa yang telah ditawarkan Tuhanku malam tadi kepadaku?” Kami berkata: “Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui.”
Rasulullah s.a.w. berkata, “Allah menawarkan kepadaku sama ada memasukkan sesetengah umatku ke dalam syurga, atau memberiku syafaat. Aku lalu memilih syafaat.”
Kami lalu berkata, “Wahai Rasulullah, mintakanlah kepada Allah agar menjadikan kami termasuk dalam golongan ahli syafaatmu.”
Baginda menjawab: “Syafaat ini untuk semua Muslim.”
Hadis yang diriwayatkan oleh Imam al-Tirmizi dan Ibn Majah ini sengaja saya pilih untuk membuka perbincangan kita tentang syafaat Rasulullah s.a.w., kerana isinya melahirkan kegembiraan di hati setiap orang yang membacanya.

Makna Syafaat
Secara bahasa, syafaat berasal daripada kata al-syaf’u, maknanya “genap” (lawannya ganjil). Syafaat dengan demikian mengandungi makna “menggenapkan” sesuatu, yakni membantu pihak lain melakukan sesuatu yang tidak dapat dilakukan dengan dirinya sendiri. Ibn al-Manzur dalam Lisan al-Arab berkata, “Syafaat ialah perkataan seseorang kepada raja untuk meminta hajat bagi orang lain.”
Sewaktu kita berbicara pada Hari Pembalasan, maka yang menjadi Raja pada hari itu adalah Allah s.w.t. yang menampilkan diri-Nya sebagai penentu nasib setiap makhluk. Pada hari itu, “Tiada siapa yang dapat memberi syafaat di sisi Allah melainkan dengan izin-Nya.” (Surah al-Baqarah 2: 255). Maka hanya hamba-hamba yang sangat dekat kepada Allah sahaja yang memperoleh kehormatan untuk membantu orang lain.
Keyakinan dengan adanya syafaat ini merupakan aqidah yang menjadi pegangan Ahli Sunah waljamaah. Berkata al-Qadhi Iyad al-Maliki sebagaimana nukilan Imam al-Nawawi dalam Syarah Sahih Muslim, “Berbagai athar (hadis) yang keseluruhannya mencapai darjat mutawatir menunjukkan adanya syafaat bagi orang yang berdosa di akhirat, dan ini menjadi perkara yang telah menjadi ijmak di kalangan ulama Ahli Sunah Waljamaah sejak generasi salaf dan khalaf hingga hari ini.”
Al-Qadhi Iyad juga menjelaskan bahawa sekelompok manusia daripada puak Muktazilah dan Khawarij menolak adanya syafaat ini. Mereka berhujah dengan beberapa ayat al-Quran yang kesemuanya jika diperhatikan dengan teliti, berkaitan dengan orang kafir. Maka ayat ini tidak boleh dikenakan bagi orang beriman yang melakukan dosa lalu dimasukkan ke neraka. Hal ini kerana terdapat hadis-hadis Nabi yang mutawatir menjelaskan bahawa syafaat dapat menyelamatkan mereka dengan izin Allah s.w.t.
Lagi pula, kalau kita renungi secara mendalam syafaat ini sebenarnya tidak lain merupakan salah satu perwujudan daripada sifat rahmat Allah s.w.t. kepada seluruh hamba-hamba-Nya. Rahmat ini diperlihatkan melalui hamba-hamba pilihan-Nya untuk menampilkan kelebihan mereka kepada semua manusia yang lain.

Syafaat Terbesar
Antara hamba-hamba pilihan itu ialah Baginda Muhammad Rasulullah s.a.w. satu-satunya hamba Allah yang memiliki al-Maqam al-Mahmud (Maqam yang Terpuji). Dalam hadis yang diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim daripada Jabir bin Abdillah, Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Aku telah diberikan lima perkara yang tidak pernah diberikan kepada nabi-nabi sebelumku, salah satunya aku diberikan syafaat.”
Hadis ini tidak bermakna bahawa syafaat hanya dimiliki oleh Rasulullah s.a.w. sahaja, dan tidak dimiliki oleh nabi-nabi lain. Namun apa yang ingin kita bicarakan kali ini ialah tentang sebuah syafaat khas yang eksklusif dimiliki Rasul Akhir Zaman, iaitu apa yang dikenal dalam ilmu aqidah sebagai al-Syafaatul ‘Uzma (Syafaat Terbesar).
Begitu luas dan besarnya syafaat ini, hingga ianya meliputi semua makhluk. Walaupun bukan berasal daripada umat Baginda, iaitu syafaat yang melepaskan semua ahli mahsyar yang telah penat kerana seksaan zahir dan batin sekian lama untuk menunggu proses hisab dilaksanakan. Perkara ini bersesuaian dengan sifat Baginda yang diutus Allah s.w.t. sebagai rahmat bagi sekalian alam, juga dengan syariat Baginda yang meliputi seluruh manusia.
Imam al-Bukhari meriwayatkan daripada Ibn Umar r.a., “pada hari kebangkitan, semua umat manusia berlutut, setiap umat akan mengikuti seorang nabi dan berkata kepadanya, “Wahai polan, tolonglah kami.” Nabi itu terus menolak, hingga mereka mendatangi Rasulullah s.a.w. Maka pada saat itulah, Allah menempatkan Baginda di al-Maqam al-Mahmud (maqam yang Terpuji).”
Abu Hurairah dan Anas bin Malik meriwayatkan hadis ini dengan lebih terperinci sebagaimana yang terdapat di dalam Sahih al-Bukhari dan Muslim. Ringkasnya, semua manusia pertama kali mendatangi Nabi Adam, lalu Nabi Ibrahim, lalu Nabi Musa hingga ke Nabi Isa a.s. Namun kesemua nabi-nabi ini tidak berani meminta kepada Allah s.w.t untuk memulai hisab. Semua manusia kemudiannya akan menemui Nabi Muhammad s.a.w. Baginda segera bersujud di bawah Arasy sambil memuji Allah dengan berbagai pujian yang Allah ilhamkan kepadanya.
Beberapa lama kemudian, Allah berfirman kepada kekasihnya ini yang antaranya bermaksud: “Wahai Muhammad, angkatlah kepalamu. Mintalah, maka engkau akan diberi. Dan berikanlah syafaat, maka syafaatmu akan diterima.” Pada saat itulah, Rasulullah meminta agar Allah memulai hisab untuk umatnya. Allah, Raja Hari Pembalasan segera mengabulkan permintaan tersebut.

Syafaat untuk Ahli Neraka
Demikianlah Syafaat Terbesar yang hanya dimiliki oleh Rasulullah s.a.w. Namun selain syafaat ini, Baginda terus diizinkan untuk memberikan syafaat bagi menolong setiap umatnya yang memerlukan bantuan. Di dalam hadis al-Bukhari dan Muslim daripada Anas bin Malik, Baginda bersabda yang bermaksud: “Setiap Nabi memiliki doa yang pasti Allah kabulkan, dan aku menyimpan doa tersebut sebagai syafaat bagi umatku di akhirat nanti.”
Syafaat ini diperlukan kerana Rasulullah s.a.w. memiliki bilangan umat yang paling ramai dibandingkan nabi-nabi yang lain, dan tidak semua orang daripada umat Baginda yang mencapai kesempurnaan amal. Ramai antara mereka yang terjatuh ke dalam lembah maksiat terutamanya kerana mengikuti dorongan hawa nafsu.
Imam al-Hakim meriwayatkan bahawa Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Aku melihat apa yang dilakukan umatku setelahku, mereka menumpahkan darah saudara mereka sendiri. Aku berasa sedih melihat hal itu, namun itu telah menjadi ketentuan Allah sebagaimana yang terjadi pada umat-umat lainnya. Aku lalu meminta kepada Allah agar diizinkan memberi syafaat bagi mereka pada hari kiamat, Allah lalu mengizinkannya.”
Baginda terus meminta kepada Allah untuk mengeluarkan setiap orang daripada umatnya yang berada di neraka sehingga tidak seorang pun yang tertinggal di tempat itu. Allah mengabulkan syafaat Rasulullah sebagai perwujudan janji-Nya yang maha benar, “Dan kelak Tuhanmu pasti memberikan kurnia-Nya kepadamu sehingga kamu menjadi puas.” (Surah al-Duha 93: 5)
Al-Qadhi Iyadh menyebutkan beberapa bentuk syafaat yang Nabi s.a.w. berikan kepada umatnya. Antara lain, memasukkan sebahagian umatnya ke dalam syurga tanpa hisab, mengangkat darjat sebahagian yang lain, menyelamatkan mereka dari neraka bagi orang yang telah diputuskan masuk ke dalamnya, juga mengeluarkan sebahagian yang lain dari neraka setelah mereka memasukinya.
Semua syafaat Rasulullah yang berbagai bentuk itu akan memberi manfaat kepada semua umat Baginda tanpa terkecuali. Umat Baginda ialah setiap orang yang pernah mengucapkan kalimat syahadat dengan ikhlas kerana Allah s.w.t.
Dalam Sahih al-Bukhari, Abu Hurairah bertanya Rasulullah s.a.w., “Wahai Rasulullah, siapakah orang yang paling berbahagia dengan syafaatmu?” Mendengar soalan itu Baginda menjawab, “Aku sudah mengagakkan bahawa engkau akan menjadi orang pertama yang bertanya tentang perkara ini, kerana kecintaanmu kepada hadis-hadisku. Sesungguhnya manusia yang paling berbahagia dengan syafaatku pada hari kiamat nanti ialah orang yang pernah mengucapkan syahadat ‘tidak ada tuhan selain Allah’ dengan ikhlas daripada dasar hatinya.”
Imam al-Tirmizi meriwayatkan hadis daripada Anas bin Malik yang bertanya kepada Nabi s.a.w., “Di manakah aku harus mencari tuan nanti untuk meminta syafaat?” Baginda menjawab, “Carilah aku di titian sirat.” Anas bertanya lagi, “Kalau aku tidak menemukan tuan di titian sirat?” Baginda menjawab, “Carilah aku di tempat penimbangan amal.” Anas bertanya lagi, “Kalau aku tidak menemukan tuan di sana?” Rasulullah s.a.w. berkata, “Carilah aku di telaga, sesungguhnya aku pasti hadir di salah satu daripada ketiga-tiga tempat ini.” Jelas di sini, Rasulullah akan selalu hadir di tempat-tempat yang sangat memerlukan di sepanjang proses hisab.

Wasilah
Setelah mengetahui hakikat ini, selayaknya bagi setiap Muslim yang berasa diri banyak dosa, ia selalu mengharapkan bantuan dan syafaat Rasulullah s.a.w. Dan itu dapat diusahakan dengan memperbanyakkan amalan sunah yang menjadikan kita layak mendapatkan syafaat Baginda. Siapa yang selalu melanggar sunah, semakin jauh ia daripada syafaat Nabi di akhirat.
Dalam Sahih Muslim menyebut hadis daripada Abdullah bin ‘Amr, Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Jika kamu mendengar seruan muazin, maka ucapkanlah seperti ucapannya, lalu kamu berselawat kepadaku. Maka sesiapa yang berselawat kepadaku satu kali, maka Allah akan berselawat untuknya sepuluh kali. Kemudian mintakanlah wasilah untukku, sesungguhnya demikian itu adalah sebuah tempat di syurga yang tidak patut didiami melainkan seseorang hamba Allah sahaja, dan aku berharap akulah orangnya. Barang siapa yang memintakan wasilah untukku, maka ia pasti mendapatkan syafaatku.”




Tuesday, February 15, 2011 0 comments

----->>>Duhai jasadku<<<-----


Terimalah pesanan daku buat kalian...
-----------------------------------------------------
Wahai..
Kaki...JANGAN lah sesekali kau melangkah ke tempat-tempat yang penuh dengan MAKSIAT

Wahai..
Tangan..JANGAN lah sesekali kau melakukan perkara yang DIMURKAI ALLAH swt

Wahai..
Telinga...JANGAN la sesekali kau mendengar kata-kata yang TIDAK membawa kepada KEBAIKAN

Wahai..
Mulut...JANGAN lah sesekali kau bicarakan sesuatu yang TIDAK BERFAEDAH

Wahai..
Mata...JANGAN lah sesekali kau melihat perkara-perkara yang MUNGKAR

Wahai...
Hati...JAGA lah perasaan mu daripada dikuasai oleh bisikan-bisikan yang MELALAIKAN & ATURKAN kan lah bala tenteramu agar sentiasa berada dalam keREDHAan ALLAH swt...kerna sesungguhnya kau adalah RAJA bagi segenap anggota tubuh badan...pincang pemerintahanmu maka pincang lah semua yang ada di bawah kekuasaanmu itu...

.:______Sebagaimana sabda Rasulullah "Ketahuilah, sesungguhnya di dalam tubuh terdapat segumpal daging, jika ia baik maka baiklah seluruh tubuh" ______:.


Copyright, 2011 by Cheq Zaa





Monday, February 14, 2011 0 comments

Review: Taree Zameen Par



Sebuah cerita Hindustan sebenarnya….dan aku pun xtaupun makna tajuk filem tu….yang pasti penceritaan dan mesej yg nk disampaikan tu memang menarik….bukan berkisar ttg cinta yg selalu ditayangkan…ceritanya menarik…menarik mcm filem 3idiots…hehehe
Kisahnya mengenai seorang kanak yang bernama ISHAN…umur 9 tahun…dah 2 tahun di darjah 3 …xdapat naik kelas ….sebab xmngenali huruf dan menulis…lebih kepada tidak tahu membezakan huruf dan juga mengeja dalam keadaan terbalik….(*emm sepatutnya bukan 9thun la kan…tp itu yg diberitahu dlm cerita tu*)
  
tapi mempunyai kelebihan dalam melukis dan seorg yg nakal-teletah-bijak..banyak aduan ttg dia …sehinggalah ayah dia mengambil keputusan tuk menghantar Ishan ke sekolah asrama yang cukup mementingkan disiplin….

hanya kerana ibubapanya tidak mengetahui masalah sebenar keadaan anaknya, tindakan yang diambil telah merubah dia menjadi seorang budak pendiam dan sentiasa dalam ketakutan…dan tibalah kemuncaknya apabila datang seorang guru sementara iaitu RAM (AMIR KHAN) yang telah menyedari yang Ishan mempunyai penyakit dileksia…Ram telah membantu dia dalam mengenal huruf dengan menggunakan pendekatan yang amat rapat dengan ISHAN iaitu dengan kaedah MELUKIS..bukan mudah pada mulanya untuk Ram  memastikan masalah Ishan sebenarnya sehingga dia terpaksa pergi kerumah Ishan untuk mengetahui secara detail mengenai perilaku Ishan melalui keluarga Ishan..apabila Ram memberitahu keluarga Ishan bahawa anak mereka mengidap dileksia, mereka xdapat terima dan mengatakan bahawa anaknya cuma mengelak untuk belajar bukan disebabkan penyakit tersebut…

Sukarkan? Bila ibubapa tidak mengetahui masalh yg dihadapi anak mereka dan tindakan yang diambil tidak bersesuai sehingga memberi kesan kepada ketumbesaran anaknya…apa akan terjadi kepada Ishan jika tiada sesiapa meyedari dia adalah kanak2 Istimewa??? Apabila masalah Ishan dilaporkan kepada pengetua..pengetua mngambil keputusan tuk menghantarnya ke sekolah khas…tapi ditentang oleh Ram…bagi Ram tiada diskrimanasi tuk Ishan terus sekolah disini…masalah Ishan boleh diubati…Akhirnya Ram berjaya membantu Ishan dan Ishan menjadi pelajar cemerlang… ketika itulah, semua MATA2 yang dahulunya mengherdik Ishan BODOH mula memberi sinar MATA  kebanggaan terhadap ISHAN..*jgn cepat menghukum,kan???*

Emmm….menarikan cerita ni sebenarnya...kenapa MALAYSIA xboleh keluarkan filem sehebat ni???? Ini tidak, asyik2 hantu….asyik2 cinta….sehinggkan memberi kesan kepada penonton untuk mempercayai kewujudan hantu dan yakin bahawa cinta itulah segala2nya dalam hidup…sedikit sebanyak industri perfileman membawa kepada kehancuran anak muda….haa!!nati jawablah kat akhirat ye…lain kali bikin filem yang CERDIK cket…baru laaa mencerminkan siapa RAKYAT MALAYSIA yg sebenarnya….emmm…yang pasti yg nk bikin filem tu pun smestinya perlu CERDIK juga kan???selama ni yg saya lihat bnyk filem yg kurang cerdik… JADI ADAKAH INI BERMAKNA PEMBIKIN FILEM DI MALAYSIA  KURANG DOT DOT?????...Hehehe…renung2kan lahhh….

 ...author: BINTUNbakr

Saturday, February 12, 2011 0 comments

->>POHON IMAN<<-


Keteguhan iman di ibarat kan sebuah pokok yang mempunyai akar yg kuat..pokok yang akarnya mempunyai kondisi yang baik semestinya menghasilkan buah yang berkualiti...begitu juga manusia...mempunyai kemantapan AQIDAH (rukun iman) yg mantap...m'hasilkan AKHLAK yg baik..INSYALLAH....                                                                                          




author: B!ntunBakr...(^_^)
 
;